چگونه به تمایل خود برای خوردن شیرینی غلبه کنید

شما می توانید شکر را در اکثر غذاها اعم ازخوراکی ها و نوشیدنیها بیابید. از آنجائیکه خوردن شکر بسیار اعتیاد آور است و برای اکثر مردم احساس بسیار مطبوعی ایجاد می کند، برای افراد دیابتی منع یا محدود شدن مصرف آن تبدیل به یک مسئله بغرنج شده است.

 اعتیاد به مصرف مواد قندی برای سلامت خطرناک است برای غلبه بر این میل شدید  توصیه هایی را در زیر آورده ایم.

 ممکن است تمایل به خوردن کربوهیدرات ها یک دلیل فیزیکی داشته باشد از آنجائیکه مصرف این مواد سبب افزایش میزان قند متصل به  اسید آمینه یتریپتوفانمی شود و این اسید آمینه موجب افزایش ترشح هورمون احساس خوب یعنی سروتونین می گردد ، شما برای ایجاد این احساس خوب تمایل به خوردن زیادتر مواد شیرین دارید ، با چند  توصیه ی ساده می توانید راهی برای کاهش و غلبه بر این میل شدید بیابید.

اول اینکه شما به عنوان یک فرد دیابتی مجبور نیستید که شیرینی و قند را بطور کامل از رژیم خود حذف کنید، کلید اصلی آن کاهش میزان مصرف مواد قندی به حداقل ممکن است. به خودتان اجازه دهید در جشن ها و مهمانی ها از مقدارکمی از آن بهره مند شوید.

از سوی دیگر مقدار بیشتری میوه جات را وارد رژیم غذایی خود کنید . این حقه ی شیرین می تواند به شما درکاهش تمایلتان به خوردن شیرینی کمک کند. برای مثال با افزودن مقداری کشمش به برنج یا افزودن انبه به مرغ گریل شده یا افزودن یک قاشق چایخوری مربای زغال اخته  به ماست یا افزودن میوه های تازه به غلات صبحانه شما می توانید این تمایل را کاهش دهید. با خلاقیتی که دارید غذاهای مختلفی را با انواع میوه جات تازه مخلوط و سرو کنید.

راه دیگر افزودن اندکی شکلات تلخ به کره ی بادام زمینی ارگانیک است. این مخلوط را در فریزر قرار دهید تا کاملاً سرد شود سپس از آن به جای شکلات صبحانه با شکلات تزئین کیک استفاده کنید  هر قاشق از این مخلوط حاوی 4.5گرم قند است درحالیکه یک قاشق کیک شکلاتی معمولی حاوی 30 گرم قند می باشد.

برای اینکه در برابر خوردن شکلات مقاومت کنید آنرا درفریزر قرار دهید  زیرا خوردن یک شکلات یخ زده بسیار سخت است و از سوی دیگر در جلوی چشمان شما نخواهد بود تا تمایلتان به خوردن آن زیاد شود.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر بپرهیزید به جای آن موارد سالم تری  را پیدا کرده و جایگزین کنید برای مثال از ساندویچ های سالمی که در خانه تهیه می کنید یا سبزیجات تازه و سالاد به جای غذاهای فست فود استفاده کنید. یک قطعه سیب یا مقداری هویج می تواند تمایل خوردن شما به چیزهای شیرین را بر طرف کند.

مقادیر زیادی آب فاقد مواد شیرین بنوشید برای مثال آب را با مقداری آبلیموی تازه یا آب پرتقال تازه طعم دار کنید.

هنگامیکه به رستوران دعوت می شوید از قبل با یک میان وعده ی کوچک خود را سیر کنید این باعث می شود تمایل شما به خوردن غذاهای رستوران مانند دسرها کاهش یابد.

 توجه کنید کنترل تمایل خود به خوردن مواد قندی بتدریج یک عادت می شود، از پزشک خود برای توصیه های بیشتر کمک بگیرید.

همانطور که می دانید دیابت نوع 2 وضعیتی است که باید  با آن درطول زندگی کنار بیابید بنابراین تغییر عادات تغذیه ای و رفتارهای زندگی می تواند به شما کمک  کند که از قلب ، کلیه ها و چشمهایتان در برابر بیماری دیابت و عوارض آن محفاظت کنید.

 منبع : diabetes-living.com